Tuesday, July 24, 2007

Perjuangan Puteri

Mengimbas kembali kata-kata semangat daripada Presiden UMNO Malaysia tidak lama dulu:

Utama dalam ucapan beliau adalah mengenai halangan serta rintangan yang sentiasa di hadapan kita sepanjang perjuangan UMNO, khususnya Puteri dalam menghadapi jalan berliku dalam usaha meneruskan perjuangan tersebut.

Di dalam perjuangan UMNO tentunya ada di kalangan ahli yang tidak menyenangi kerja-kerja kita lalu mencari pelbagai alasan dan cara untuk menyusahkan mereka yang ikhlas berjuang untuk parti.

Justeru, Pak Lah berpesan agar tidak ada di kalangan Puteri yang patah hati disebabkan sikap segelintir pemimpin UMNO yang gemar mengecewakan golongan muda, lantaran menyebabkan mereka tidak sanggup menghadapi cabaran seterusnya dan meninggalkan perjuangan yang masih belum selesai. Perkara ini bunyinya senang tetapi payah untuk dilaksanakan, bagaimanapun Puteri harus menelan walaupun pahit rasanya.

Di kalangan ahli Puteri yang masih mentah , selalulah ditanamkan di dalam diri semangat yang kental agar api perjuangan sentiasa membakar dengan keikhlasan tanpa mengharapkan balasan. Akan tetapi, di depan mata pula Puteri sentiasa melihat pemimpin yang tidak berlaku adil kepada para ahli UMNO sendiri. Mereka mengamalkan kronisme dimana hanya yang rapat dengan mereka akan dipilih untuk melengkapkan perlantikan di bahagian walaupun mereka yang terpilih tidak memenuhi syarat, kelayakan dan lebih serius lagi langsung tidak berkhidmat untuk masyarakat. Mereka ini akan hanya terserlah semasa diadakan majlis rasmi yang dihadiri VIP.

Walaupun keadaan sedemikian jelas tidak adil, namun 'demi keutuhan parti', walaupun pincang pemilihan disebabkan penyakit berkroni ini, rata-rata ahli terpaksa menerima segala keputusan.

Sesungguhnya perjuangan kita masih belum selesai. Walaupun kerajaan telah memperkenalkan berbagai program serta menyediakan tongkat dalam usaha memantapkan ekonomi, kualiti hidup serta pembangunan Islam dan bangsa di negara ini, namun masyarakat Melayu masih mundur dan ketinggalan jauh di belakang berbanding bangsa lain, terutamanya, Cina.

Pencapaian orang Cina dalam ekonomi, kewangan, perniagaan, dan pendidikan amat ketara dan tinggi berbanding orang Melayu. Keadaan ini telah memarakkan semangat puteri untuk turut memainkan peranan lebih serius dalam membantu UMNO mempertahankan keutuhan dan posisi teraju kepimpinan negara.

Pak lah juga menekankan supaya ahli-ahli Puteri tidak mengambil sikap sambil lewa walaupun berada dalam suasana yang mudah melekakan. Ahli Puteri perlu pertingkatkan usaha dalam menjamin agar UMNO terus berkuasa di negara ini. Blogger ini bersetuju dengan pesanan Pak Lah supaya ahli-ahli Puteri tidak bergaduh sesama sendiri kerana perbalahana dalaman akan memudahkan pihak pembangkang menanggguk di air keruh, lantaran menggugat perpaduan dalam pergerakan ini sendiri.

Keyakinan untuk menang juga perlu dijadikan sandaran kerana hanya menerusi kesungguhan dan pengorbanan pilihanraya umum akan datang dapat menentukan kemenangan bagi kita semua di dalam UMNO.

Pak Lah mengingatkan Puteri agar yakin akan perjuangan UMNO yang memperjuangkan Agama, Bangsa serta Negara. Dengan keyakinan itu, maka masalah dan halangan dapat diatasi dengan mudah dan redha. Segala cabaran yang merintangi laluan perjuangan perlu dijadikan pembelajaran sentiasa.

Perjuangan UMNO tidak meninggalkan agama dan pelbagai cara dilakukan demi memperkukuhkan Islam. Puteri juga perlu menegakkan perjuangan yang suci bersih dan tidak terpengaruh dengan perkara-perkara yang merosakkan perjuangan murni. Puteri UMNO yang ada kewibawaan mempunyai harga serta maruah diri.

Perjuangan yang suci tanpa mengharapkan balasan dan pujian adalah yang terbaik kerana Puteri akan berasa bahagia kerana dapat berkhidmat dengan ikhlas. Sebaliknya, jika mengharapkan apa-apa dalam melakukan sesuatu akan menjerus kepada kehampaan jika yang dinantikan tidak kesampaian.

Pak Lah juga menekankan aspek “ bekerja bersama saya , bukannnya bekerja untuk saya”. Apa yang disarankan Pak Lah adalah agar rakyat berkerja dan berusaha bersungguh-sungguh dalam menrealisasikan matlamat negara.

Slogan “Jujur, Amanah serta Adil dan Saksama” perlu diteliti dan diikuti agar kita sentiasa lebih komited pada nilai-nilai murni amalan yang kita laksanakan.

No comments: