Wednesday, July 25, 2007

Melayu dan Melaka

Rancangan memusnah bangsa Melayu bermula dengan kejatuhan Melaka pada 1511. Sebelum itu, Melayu adalah satu kuasa politik yang mashur di seluruh nusantara ini dan bahasa perantaraannya bahasa Melayu dan , jika ingin berdagang di kawasan itu, mesti berbahasa Melayu.

Setelah musnahnya kuasa politik , kuasa ekonomi pula sasaran para penjajah. Dituruti kuasa pentadbiran. Apabila kuasa politik, ekonomi dan pentadbiran musnah, para penjajah mula mencabut akar umbi Melayu yang tanpanya , Melayu hilang arah pedoman. Akar umbi tersebut seperti sejarah Melayu, kitab-kitab lama, sekolah pondok, agama dan segala pertalian silam yang Melayu ada dengan bangsa lain didunia ini.

Lemahnya akar umbi , mudah sekali disuntik pemikiran baru kedalam roh orang Melayu. Pemikiran baru ini berdasarkan ideologi barat seperti sekular, modenisasi, demokrasi, hak asasi, dan entah apa-apa lagi. Penjajah membina institusi khas untuk rakyat di sini membolehkan mana-mana rakyat yang bijak untuk mengikuti pelajaran dan cara pemikiran mereka. Hasilnya kita dapat lihat hari ini banyak manusia Melayu menyentuh hal Islam, terutamanya pemimpin, tetapi tidak mempraktikkannya.

Bagi mengeluarkan diri daripada pusingan kemunduran ini, amat perlu minda Melayu di overhaulkan. Menurut Kerajaan, Melayu tak maju kerana terlalu manja dan malas. Melayu pula menyalahkan kerajaan kurang memberi bantuan, hanya menolong kroni sahaja. Yang pasti, kedua-dua pernyataan diatas tak boleh membantu orang Melayu untuk maju. Yang boleh memajukan orang Melayu ialah diri mereka sendiri. Pertolongan Kerajaan sekadar bonus besar buat Melayu.

No comments: