Tuesday, July 24, 2007

Ciri-ciri Pemimpin - 1



Pemimpin bukanlah satu jawatan yang mudah seperti yang disangka. Andai manusia tahu bebanan harus dipikul oleh seseorang pemimpin, mungkin tidak ada seorang pun manusia berebut menjadi pemimpin.

Dewasa ini kita lihat ramai manusia tergila-gilakan jawatan sebagai pemimpin sehingga sanggup bergolok gadai, caci mencaci, menabur fitnah, bahkan tak kurang yang rela bunuh membunuh semata-mata ingin menjadi seorang pemimpin.

Islam meletakkan pemimpin sebagai pemegang tanggungjawab dan amanah, bukannya suatu keistimewaan yang perlu dibangga-banggakan. Besar atau kecil tanggungjawab itu berbeza bergantung kepada besar atau kecilnya bidang kepemimpinan.

Dimulai dengan pemimpin kepada diri sendiri, bertanggungjawab kepada semua perkara yang membabitkan diri sendiri, sehinggalah pemimpin kepada sebuah negara yang bertanggungjawab kepada semua rakyat.

Pernah suatu ketika , Abu Zar Al-Ghifari menyatakan hasratnya menjadi seorang pemimpin kepada Rasulullah SAW. Lantas Rasulullah SAW menepuk bahu Abu Zar dan bersabda, bermaksud: “Wahai Abu Zar, engkau adalah lemah, sedangkan pemimpin itu suatu amanah. Pada hari kiamat ia adalah kehinaan dan penyesalan, melainkan mereka yang mengambilnya dengan hak dan menunaikan kewajipan sudah ditentukan dalamnya.”


Rasulullah SAW menganggap Abu Zar lemah bukanlah dari aspek ketaatan kepada agama atau kelemahan Abu Zar untuk melawan hawa nafsu, tetapi kelemahan ketara mengikut pengamatan Rasulullah SAW ialah kemampuan Abu Zar untuk bertegas dalam sesuatu keputusan, sedangkan kemampuan membuat keputusan itu amat penting bagi seseorang pemimpin sama ada keputusan itu berpihak kepada kawan atau lawan.

Dalam peredaran arus kehidupan, wujudnya demokrasi, seseorang bertanding dalam parti untuk menjadi pemimpin. Baik dalam UMNO, PAS dan PKR mereka yang merasakan diri standing pemimpin berlumba-lumba bertanding untuk jawatan tersebut.

Bagi memenangi hati rakyat, PKR contohnya melemparkan tohmahan kononnya kerajaan yang ada di Negara ini zalim dan perlu ditumbangkan. Mereka dengan yakin dan takabur mendabik dada melaungkan merekalah yang perlu dipilih rakyat demi kesejahteraan Negara.

Sedangkan kini berduyun-duyun ahli PKR keluar parti kerana tidak berpuas-hati dengan pengurusan Pusat PKR , mereka dari Kedah dan beberapa negeri lain. Di sesi penggulungan Kongres PKR Mei 2007 lalu, Penasihatnya, Anwar Ibrahim mengumumkan beberapa jawatan dalam parti PKR (adakah dengan persetujuan ramai) antaranya Fuziah Salleh yang kalah bertanding jawatan Naib Presiden dilantik sebagai Timbalan Pengarah Biro Pilihanraya?

Tahukah anda semua, pemimpin PKR kaya-kaya belaka? Anwar Ibrahim hartanya “Berbillion” , mana datangnya? Bagaimana dia dan keluarga dapat meneruskan gaya hidup mewah walhal gaji Timbalan Perdana Menteri berapalah sangat?

Ezam dan Azmin juga tidak kurang hebatnya. Ezam kononnya bergiat dengan “GERAK” ingin membasmi rasuah. Ingat lagi kisah dokumen berpeti-peti yang ingin didedahkan tidak lama dulu? Mana dokumen itu? Sekadar ingin mencetus emosi rakyat dan menggugat kestabilan Negara ini.


Ketika zaman Anwar, kerajaan Malaysia dilanda masalah rasuah yang sangat ketara.

Pak Lah pula setelah memegang tampuk pemerintahan berazam memulihkan Negara daripada gejala rasuah. Kita berdoa agar Negara kita selamat daripada bala Allah swt lantaran pengurusan yang tidak berlandaskan Islam dan rasuah yang berleluasa yang telah diterapkan dizaman Anwar dahulunya.


Negara kita 50 tahun merdeka, janganlah kerana gilakan kuasa, rakyat teraniaya, kestabilan dan keharmonian Negara bercelaru gara-gara bekas pemimpin yang telah hilang kuasanya.

No comments: